Ai un website, o aplicatie mobila sau o pagina de facebook si vrei sa faci un concurs prin care sa acorzi utilizatorilor tai niste premii, prin „tragere la sorti”.
Te-ai gandit ca nu e cazul sa pui conditii drastice de intrare in concurs, asa ca… „da like paginii noastre de facebook”, „inscrie-te prin email mai jos”, „participa toti utilizatorii aplicatiei” sau „cumpara produsul/serviciliu nostru si intri in tragerea la sorti” este tot ce se cere pentru participare.
Cum stau lucrurile din punct de vedere juridic? Ce obligatii legale ai de indeplinit?
In primul rand, poti organiza un concurs cu premii prin tragere la sorti (loterie publicitara) numai daca nu percepi nicio taxa de participare – adica e ok sa permiti participarea gratuita la concurs, sau sa permiti participarea la concurs exclusiv celor ce ti-au achizitionat produsul sau serviciul, dar nu poti cere o taxa de participare, spre exemplu „plateste 10 lei si esti inscris in concurs”.
Varianta 1 – participarea la concurs este gratuita (nu este conditionata de achizitonarea unui produs/serviciu si nici de plata vreunei taxe).
Asadar, suntem in ipoteza in care organizezi un concurs la care pot participa de exemplu: toti cei ce au dat like paginii tale in ultima luna; toti cei ce au downloadat gratuit aplicatia ta in ultimele 2 saptamani; toti cei ce au folosit gratuit aplicatia ta in ultimele x zile etc.
Intr-o atare situatie, legislatia nu iti impune un regulament de concurs si nici alte obligatii specifice. Cu toate acestea, este recomandat ca acel concurs sa se desfasoare dupa un regulament scris, disponibil in pagina de concurs, pentru a evita eventuale acuzatii de frauda sau publicitate inselatoare.
In regulament este indicat sa mentionezi cel putin urmatoarele aspecte: premiile acordate (Inclusiv numarul si valoarea acestora), regulile de desfasurare a concursului (conditii de participare, termen de inscriere, modalitatea de atribuire a premiilor – tragere la sorti, data tragerii la sorti, data si modalitatea de anuntare a castigatorilor etc.), data intocmirii regulamentului.
De asemenea, este recomandat sa anunti castigatorii public, prin intermediul paginii de concurs.
Varianta 2. Participarea la concurs este conditionata de achizitia unui produs sau serviciu.
Adica, spre exemplu permiti participarea la concurs celor ce utilizeaza varianta platita a aplicatiei tale; celor ce ti-au cumparat un produs sau serviciu de pe site-ul tau in ultima luna etc.
Intr-o atare situatie lucrurile devin putin mai complicate (sau… mai reglementate din punct de vedere legal).
Concursul trebuie sa se desfasoare in mod obligatoriu in baza unui regulament. Este asadar necesar sa intocmesti un regulament de participare la concurs in care sa mentionezi: regulile de desfasurare a concursului (conditii de participare, termen de inscriere, modalitatea de atribuire a premiilor – tragere la sorti, data tragerii la sorti, data si modalitatea de anuntare a castigatorilor etc.) precum si premiile acordate (numarul premiilor, descrierea acestora si valoarea in bani),
Regulamentul va fi publicat in pagina de concurs, sau vei mentiona ca vei pune la dispozitia celor interesati regulamentul in forma scrisa, la solicitatea acestora. Totodata, regulamentul va trebui autentificat la un notar si dupa caz va trebui prezentat ANPC sau Ministerul Finantelor daca acestea il solicita.
Castigatorii si premiile acordate vor fi anuntati public, in pagina de concurs.
Atentie:
Nu mari preturile produselor/serviciilor inainte de participarea la concurs, pentru a masca o „taxa de participare la concurs” – este nelegal.
Prezentul articol nu se aplica pentru concursurile in care premiile sunt acordate altfel decat prin tragere la sorti (pe baza de jurizare, dupa o serie de criterii stabilite in scris); daca organizezi un astfel de concurs, vom pregati un alt articol pentru tine.
In loc de concluzie:
Ia obligatiile legale in serios. Nu organiza niciun concurs fara regulament, pentru a evita acuzatii de frauda, neincrederea clientilor sau eventuale amenzi.
Consulta un avocat, nu copia regulamentul folosit de alti competitori la propriile concursuri! Un regulament neadaptat concursului si afacerii tale poate sa-ti creeze mai multe prejudicii decat beneficii.
Daca ai nevoie de ajutor specializat pentru elaborarea regulamentului tau de concurs, sau daca nu esti sigur ce obligatii legale ai de indeplinit, scrie-ne si te vom ajuta, cu placere!