… sau altfel spus, afla cum sa iti recuperezi datoriile intr-un mod simplu si inteligent.
Esti antreprenor si ai prestat o serie de servicii, sau poate ai creat o aplicatie mobila, un site sau un soft.
Te-ai dat peste cap sa livrezi bine si la timp, ti-ai pus toata echipa la treaba la turatie maxima si ai respectat toate deadline-urile. La final ai livrat un serviciu sau un produs bun, uneori chiar peste asteptari.
Odata cu serviciul sau produsul ai tiparit factura si ai trimis-o clientului pe email. Ai fixat un termen de plata decent si ai inceput un nou proiect, fiind sigur ca la scadenta vei primi o suma consistenta de bani de pe urma muncii tale.
Cu toate astea, la scadenta banii nu iti intra in cont. Nici in prima, nici in a doua, nici in a treia zi . Trimiti un remainder clientului, ii dai un telefon, ii soliciti o intalnire. Clientul cu toate astea nu plateste. Dupa caz, refuza plata pe motiv ca nu are lichiditati, pentru ca e el nemultumit de ceva din munca ta sau pur si simplu… refuza fara motiv.
Dupa ceva timp si multe alte incercari de a obtine banii pe care clientul ti-i datoreaza, incepi sa te gandesti din ce in ce mai insistent la felul in care iti poti recupera banii, sau chiar te gandesti sa suni un avocat.
Cu totii am trecut sau stim pe cineva care a trecut prin astfel de situatii in care desi erai sigur ca urma sa fii platit pentru munca ta, nu ai fost. Ca avocat, am intalnit diverse situatii in care facturile nu au fost achitate la scadenta, iar motivele invocate pentru neachitare erau dintre cele mai diverse (unele ridicole, altele amuzante, altele justificate).
Ceea ce trebuie sa intelegem insa este ca daca clientul nu a achitat sumele datorate la scadenta, in functie de comportamentul nostru in relatia cu acesta, vom avea dupa caz mai multe sau mai putine sanse de a ne recupera datoria.
Asadar, atunci cand clientul nu va achita la timp sumele de bani datorate, iti recomandam urmatoarele:
a) Verifica daca ai incheiat un contract scris cu clientul inainte de inceperea colaborarii
Dupa cum stim deja, contractul ne ajuta cel mai mult. Daca il ai, verifica ce stipuleaza acesta cu privire la plata pretului – care e data scadenta, ce se intampla in caz de neplata (ex. daca se platesc penalitati de intarziere), daca si cand se poate refuza plata pretului (dupa caz).
Uneori s-ar putea sa nu ai incheiat un contract veritabil ci poate un simplu document care stipuleaza in linii mari ceea ce urmeaza a fi prestat/executat si pretul, sau poate o oferta pe care i-ai facut-o clientului si pe care acesta a acceptat-o in scris. Pastreaza aceste documente, iti vor fi de ajutor.
b) Verifica daca ai corespondenta scrisa cu clientul
Ne intereseaza acea corespondenta din care sa rezulta faptul ca tu te-ai obligat sa prestezi o serie de servicii (sau dupa caz sa creezi o aplicatie, un site etc.) pentru client iar el s-a obligat sa iti achite in contrapartida o anumita suma de bani.
Sunt utile in acest punct inclusiv emailurile de la client privind cerintele sale relative la proiect, eventualele sale ok-uri cu privire la un anumit stadiu al proiectului, sau emailurile clientului prin care furnizeaza orice alte informatii necesare pentru prestarea serviciilor sau realizarea lucrarii.
c) Incearca sa obtii acceptul scris al clientului cu privire la suma datorata
Chiar daca i-ai trimis clientului factura si acesta nu a achitat-o la scadenta este important ca macar sa obtii in scris (inclusiv prin email) acceptul acestuia cu privire la suma facturata. Vorbim in acest context spre exemplu de emailuri in care clientul mentioneaza: „da stiu ca datorez suma X, dar nu pot sa o achit acum” sau „da, iti voi plati suma datorata, dar acorda-mi un termen de X”.
Daca ai astfel de emailuri de la client inseamna ca el a recunoscut suma datorata si iti va fi mult mai simplu sa recuperezi in instanta suma datorata.
d) Incearca sa inchei un angajament de plata
Uneori clientii nu achita sumele de bani nu din rea credinta ci din lipsa de lichiditati. Permite-i clientului sa iti achite sumele restante esalonat, fixand in acest sens impreuna cu acesta noi termene de plata. Materializeaza aceasta intelegere intr-un „angajament de plata” ca sa te asiguri ca va fi respectat si/sau ca in caz contrar acest document iti va fi util in instanta.
Dar poate cel mai important lucru pe care trebuie sa-l faci este sa te asiguri ca de acum incolo, in colaborarile cu viitorii clienti incepi sa lucrezi numai dupa ce ai incheiat un contract bun. Asa cum spuneam in articolul anterior, daca te asiguri ca incepi orice colaborare avand la baza un contract cu clauze care te protejeaza, chiar daca un client nu iti achita la scadenta, vei avea mari sanse sa iti recuperezi banii prin instanta.
O data ce ai bifat unul sau poate chiar toti pasii de mai sus, contacteaza-ti avocatul. Te va ajuta sa-ti recuperezi mai rapid decat de obicei datoriile, pe cale amiabila sau dupa caz prin instanta.
Din cate stiu creanțele se recuperează, nu datoriile 😉
Daniel, inteleg ce spui si ca termonologie juridica ai dreptate. Dar aici incercam sa scriem cat mai clar si simplu. Iar termenul de datorie este impamantenit in limba romana. De altfel si dex-ul spune acelasi lucru. 🙂