Astazi scriem despre ONG-uri, pentru ca am intalnit multi oameni faini care aleg sa inceapa afaceri sub forma unei asociatii.
Acesti oameni pornesc insa la drum fara prea multe fonduri si de multe ori aleg sa-si faca singuri actele pentru infiintarea asociatiei, pentru ca… la un simplu search pe Google, gasesti nenumarate ghiduri pentru infiintarea asociatiilor si de ce sa nu profiti. Ce mai conteaza hartiile, daca noi suntem 3 oameni faini care vrem sa facem proiecte bune pentru comunitate? Conteaza, pentru ca…
Ceea ce lipseste insa in primul rand intr-un astfel de ghid, sau intr-un template de statul al asociatiei luat de pe net, este personalizarea. Si cand spun asta imi aduc aminte de un amic care are de cativa ani un ONG activ, care a castigat si implementat o serie de proiecte din fonduri nerambursabile si care cand s-a certat cu asociatii lui m-a intrebat: „Irina, poti sa te uiti un pic pe statutul asociatiei, pentru ca eu nu stiu cum functioneaza asociatia asta si nu stiu ce drepturi are fiecare asociat”. Problema lui m-a amuzat intai de toate, pentru ca stiam ca si-a facut singur actele asociatiei si mi se parea normal sa stie ce a scris in ele.
Asadar, daca vreti sa nu ajungeti in situatia in care va dati seama ca asociatia nu functioneaza bine sau nu functioneaza deloc pentru ca statutul a fost redactat prost, aveti grija la urmatoarele aspecte:
In primul rand este recomandat sa va ganditi cate categorii de membri va avea asociatia si care este diferenta intre acestea. Putem vorbi cu titlu de exemplu despre membri fondatori, membri aderanti, membri de onoare si membri observatori.
Evident, nu exista o reteta sigura si stabilirea categoriilor de membri este determinata strict de felul in care vreti voi sa fie organizata si sa functioneze asociatia. Oricate categorii de membri ati crea, asigurati-va ca ati stabilit clar ce drepturi are fiecare categorie.
De exemplu: vreti ca deciziile in asociatie sa fie luate doar de membri fondatori si membri aderanti? Stabiliti ca au drept de vot numai aceste categorii de membri. Vreti ca membri fondatori sa nu poata fi exclusi decat cu unanimitate? Stabiliti acest lucru in statutul asociatiei. Vreti ca membri de onoare sa aiba doar un rol consultativ in chestiuni importante? Stipulati acest lucru.
Am intalnit atatea cazuri in care din statutul asociatiei nu era clar ce organ al asociatiei are competenta de a primi membri noi si ce procedura trebuie urmata in acest sens. Membri noi pot fi primiti de catre AGA, sau de catre Consiliul Director. Mentionati in statut care dintre aceste organe primeste membri noi in asociatia voastra.
De asemenea, sa nu uitam de excluderea membrilor. Statutul trebuie sa prevada in ce cazuri, dupa ce procedura si ce organ al asociatiei poate exclude membri. Desigur, ar fi recomandat ca acelasi organ care primeste membri sa ii poata si exclude. Iar cand ne referim la excluderea membrilor, ne referim si la membri fondatori! Ok, stim la inceput va intelegeti bine, dar e mai safe sa reglementati de la inceput cand si cum pot fi exclusi membri fondatori, decat sa ajungeti sa va certati si sa nu stiti cum sa scapati unii de altii. 🙂
De asemenea, grija la formulari de genul: AGA primeste membri noi in asociatie la propunerea Presedintelui. AGA exclude membri la propunerea Consiliului Director. Nu e ok, ar trebui sa fie o similaritate aici. Pentru ce ratiuni excluderea ar trebui propusa de un alt organ? Nu il ultimul rand ganditi-va la eficienta. Cati membri estimez ca va avea asociatia mea? Poate 10, poate 100, poate 1000. E ok ca AGA sa accepte membri noi, sau e mai bine sa las asta in sarcina Consiliului Director care se intruneste mai des decat AGA? E ok ca un Consiliu Director sa numeasca membri sau e e o decizie importanta care trebuie luata numai de AGA?
Avem un Presedinte, un Vicepresedinte si un Secretar, dar stim ce face fiecare? Atributiile lor ar trebui trasate precum in managementul de proiect. Fiecare este responsabil pe anumite taskuri, care insa nu se suprapun.
Spre exemplu, daca atat Presedintele cat si Vicepresedintele pot angaja asociatia in relatii cu tertii s-ar putea ca la un moment dat cand vor aparea conflicte amandoi sa doreasca semneze contracte in numele asociatiei si acest lucru sa dauneze asociatiei. Sau daca atat presedintele cat si vicepresedintele pot primi si exclude membri, in cazul unul conflict s-ar putea ca presedintele sa excluda un membru si vicepresedintele sa-l primeasca inapoi.
Nu in ultimul rand, aveti grija sa trasati cat mai multe responsabilitati organelor de conducere si sa nu ajungeti in situatia in care nu stiti cine are dreptul sa faca un lucru pentru ca nu este scris in statut. Spre exemplu, daca asociatia urmeaza sa acceseze fonduri nerambursabile, poate ar fi bine sa stipulati clar in statut cine poate mentine relatia cu finantatorul – presedintele, vicepresedintele, secretarul? Ca sa nu va treziti intr-o zi ca secretarul general da un email important finantatorului cu care presedintele nu este deloc de acord… si de aici cearta.
Articolul asta e destul de lung. Punem pauza si revenim cu noi sfaturi legate de statutul asociatiei in articolul urmator. Mai sunt multe de spus si vrem sa va ajutam pana la capat.
Daca intre timp aveti probleme cu asociatiile voastre, sau vreti sa infiintati asociatii sanatoase, contactati-ne. Vom avea grija sa rezolvam lucrurile pentru voi.